COVID 19 OPPDATERINGER

Vi jobber med redusert åpningstid. For smitteværn anbefales det at dere ringer fremfor å besøke kontoret.
Du kan komme innom, men vi anbefaler at du gjør avtale, slik at det ikke blir veldig stor pågang samtidig.

MAN - FRE     10:00 - 17:00
LØRDAGER    10:00 - 14:00

Oppdatert 25. nov 2020

Refunderings prosess godt i gang

Først vil vi takke alle passasjerer som har ventet tålmodig så lenge på refundering av billetter. Vi hadde håpet å kunne få fortgang i prosessen når PIA gjenopptar flyvninger, men inntil videre er Oslo ruten satt i dvale, og det er ingen planer om å starte flyvningene i nærmeste fremtid. 

PIA begynte å betale ut gradvis for refundering av billetter fra september, og vi foretar utbetalinger jevnlig men minst en gang i måneden. I skrivende stund har omtrent 75% av passasjerene våre fått penger, og vi håper å kunne refundert resten i løpet av kommende par måneder. Utbetalingene skjer gradvis etter hvert som vi mottar refunderingsbeløp fra PIA.

Merk at det blir trukket et administrasjonsgebyr på refunderte beløpet, da servicehonorar som ble innbetalt ved billettkjøp, får vi ikke refundert tilbake fra PIA. Dette gjør at passasjerer mister 5-10% av beløpet. Vi følger slavisk utbetalingsliste vi får fra Pakistan, og betaler ut det beløpet til passasjerer.

Oppdatert 24. sep 2020

Hvorfor tar det så lang tid å få refund?

Som et reisebyrå eller service kontor på oppdrag fra PIA, selger vi flybilletter, og deretter sender penger til PIA. I vanlig hverdag når vi selger nye billetter, trekker vi fra billetter som blir refundert og betaler resten til PIA. Men nå grunet COVID19 står salget av nye billetter stille, og vi har ikke noe nytt salg der vi kan trekke refunderingsbilletter og betale ut til ventende kunder, da er vi avhengig av å få penger inn fra PIA i Pakistan for å betale ut videre til kunder.

Vi har jevnt og trutt begynt å betale tilbake penger, etter hvert som vi får dem overført, men det er dessverre ikke nye system på det. Noen av kunder som har ventet siden mars har ikke fått penger, og noen fra august har allerede fått penger.

Hvorfor får jeg tilbake mindre enn det jeg betalte?

Som et reisebyrå får vi lov til å beholde en viss % av beløpet får våre egne utgifter, og betale resten til PIA. Du kan kalle det et service honorar, eller kommisjon. Ved refunderinger har PIA valgt å betale tilbake til oss inntil 10% mindre beløp og justerer for tidligere service honorar og kommisjoner. Som et ledd i servicenæringen og normen blant reisebyråer forbeholder vi oss også retten til å ta et lite administrasjonsgebyr fra refunderinger som er nevnt under salgsbetingelser. Du kan finne svar på dette under "FAQ" seksjonen.

STENGT FLYRUTE EFFEKTIVT 1. JULI

Europeiske luftfartsmyndigheter EASA (European Aviation Safety Administration) har stengt PIA for drift i Europa for 6 måneder. PIA har mulighet til å klage/anke avgjørelsen som er i prosess, men foreløpig er all flyvning innstilt ut 2020.

Foreløpig er det ingen planer om å gjenoppta flyvning fra Oslo/København. Passasjerer som sitter på ubrukte billetter som ikke har meldt disse til refundering, bes ta kontakt med sitt reisebyrå, eller der de har kjøpt billetten.

På grunn av redusert bemanning og omsetningssvikt vil vi ikke kunne bistå med refundering for passasjerer som har kjøpt billetter andre steder.

Oppdatert 20.05.2020

Siste ekstrafly 29. mai

Det er planlagt ekstra fly Islamabad - Oslo 29. mai.
Dette blir mest sannsynlig den siste da det er planlagt at rutefly kan starte fra Juni hvis Lock-Down i Pakistan ikke blir utvidet videre.

I juni blir det bare fly på lørdager foreløpig, men fra Juli (hvis det er etterspørsel) vil det bli to fly i uken igjen.

Vi gleder oss til en mer normal hverdag og kunne bistå våre kunder med all hjelp vi kan. Ta vare på hverandre, og Eid Mubarak.

Oppdatert 23.03.2020

Fly kanselleringer til/fra Skandinavia

Pakistanske myndigheter skal stenge for internasjonal flytrafikk for 1 uke, og dermed blir alle PIA utenlandsfly satt på bakken fra 22. mars til 4. apil.

For Oslo/København betyr dette at vi får kansellering for:
PK751   ISLAMABAD - OSLO/25MAR
PK752   OSLO - LAHORE  /25MAR

PK771 LAHORE - OSLO/ 28MAR
PK772   OSLO - ISLAMABAD  /28MAR

PK751   ISLAMABAD - OSLO/01APR
PK752   OSLO - LAHORE  /01APR

PK771 LAHORE - OSLO/ 04APR
PK772   OSLO - ISLAMABAD  /04APR

PK751   ISLAMABAD - OSLO/08APR
PK752   OSLO - LAHORE  /08APR

11. APRIL ER USIKKERT, VENTER TILBAKEMELDING

Passasjerer som var booket på de avgangene bes ta kontakt med nærmeste PIA kontor eller sin reisebyrå for å booke om sin billett. Passasjerer som er i Pakistan, bes ta kontakt med PIA kontor i Pakistan for å booke om, for å minske pågang i Oslo / København.

De som er booket på senere fly, vennligst avvent situasjonen litt før dere ta kontakt, og se hvordan det utvikler seg. Vi har ikke mer informasjon foreløpig.

Oppdatert 20.03.2020

Krav til Corona test for Pakistan

Gjelder ikke PK772/21MAR OSL-ISB

Pakistanske regjeringen har innført restriksjoner at passasjerer som kommer fra utlandet, må ha med seg en fersk (mindre enn 24 timer gammel) RT-PCR test som viser at de ikke er smittet av Corona.

Vi har innført PIA og Ambassaden at det ikke er mulig å teste seg i Norge med mindre man er i samfunnskritisk stilling eller risiko grupen.

Vi venter på tilbakemelding på om vi får noe fritak for dette, men inntil videre gjelder dette fra avgang PK772/21MAR. Passasjerer som ikke har test (dvs ingen) blir nektet innsjekk av ground handling både fra Norge og Danmark.

PIA er varslet om at hvis vi ikke får unntak blir flyene ut fra Skandinavia helt tomme...

Oppdatert 18.03.2020

Fritak for endrings- og refunderingsgebyrer     (Utgår per 23.03.2020)

PIA hovedkontor har i dag vedtatt fritak for endringsgebyr og kanselleringsgebyr med følgende vilkår.

Alle internasjonale reisende (ikke innenlands) som skulle / skal reise mellom 16. mars og 5. april gjelder følgende:

Passasjerer som reiser etter 5. april, bes avvente situasjonen, eller om de ønsker å kansellere eller endre, gjelder foreløpig vanlige regler.

Dersom det er ønskelig å refundere flybilletten, send oss en e-post med billettnummer/booking referanse, telefonnummer og kontonummer. Det tar dessverre litt tid å prosessere dette grunnet stor pågang, og vi håper dere kan vise litt tålmodighet.

Oppdatert 17.03.2020

Endring / Refundering som følger av COVID-19

Norske og Danske regjeringen har stengt landegrenser for turister. Dvs de som har turistvisum til Norge får ikke komme til Norge, da disse vil bli bortvist ved landing. Derfor har PIA besluttet å ikke akseptere disse for reise fra Pakistan. De vil få lov til å endre/refundere sine billetter uten kostnader.

Flyruten går som normalt inntil videre (med unntak av turistvisum) og passasjerer har mulighet til å benytte seg av flyreisen som er bestilt. I den forbindelsen har PIA ikke gitt noen fritak for refunderings eller endringsgebyr så lenge flyruten går som normalt. Dersom det er ønskelig å kansellere sin billett, må passasjerer høre med eventuell reiseforsikring om de kan dekke økonomisk tap som følger av refunderingsgebyr (som er på Kr 1500,- per person). Forøvrig gjelder vanlige vilkår.

Skulle situasjonen endre seg og flyrute bli kansellert vil det bli mulig å endre sine reisedatoer eller refundere uten gebyrer.

Vi anbefaler at de som har bestilt reiser langt frem i tid avventer og ser hvordan situasjonen utvikler seg. Per i dag kan vi ikke kansellere reisen uten gebyr jfm med rettningslinjer gitt av PIA hovedkontoret, men dersom situasjonen eskalerer kan det hende at kommende flyreiser blir kansellert og da vil passasjerer kunne få refundere uten gebyrer.

Ønsker du å refundere billetten din? Du trenger ikke å stikke innom. Send oss en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. med din booking referanse, billettnummer telefonnummer og kontonummer du ønsker tilbakebetaling på.

Bekreftelse på dette kan lastes ned her for å vise frem for arbeidsgiver/reiseforsikring etc.

Oppdatert 19.02.2020

Transport av levende dyr med PIA

Grunnet smitteutbrudd og spredning av Corona virus gjennom dyr, har PIA inntil videre besluttet å stoppe transport av levende dyr med sine avganger. De som har bestilt tjenesten (AVIH/ PETC) kan ta kontakt med PIA kontoret og få billetten sin endret, eller refundert.
Ta kontakt med oss for mer informasjon.

Oppdatert 10.03.2020

Norge har fått unntak inntil videre for transport av levende dyr med PIA, men dette må godkjennes av hovedkontoret på forhånd. Passasjerer kan ikke uten avtale ta med dyr for transport til flyplassen.

Oppdatert 15.02.2020

Helse og reisehistorikk skjema

I forbindelse med Corona Virus er alle passasjerer pålagt å fylle ut helseskjema ved innreise til Pakistan. Skjema skal inneholde informasjon om pass, helsetilstand og siste reisehistorikk.

Det kan være god ide å ta dette utfylt på forhånd, så slipper dere å stå i kø i Pakistan.

Last ned skjema

Oppdatert 02.03.2020
Crew skal nå ha skjema ombord som de deler ut til passasjerer før landing for utfylling. Men i tilfelle du ikke har penn, eller ser dårlig etc, så kan man fortsatt ha med skjema hjemmefra.